Annons:
Etikettallmänt-och-vardag
Läst 438 ggr
Cahira
2015-03-15 05:31

Kära nybörjare

Om en nybörjare som aldrig haft nakendjur förr skulle vara intresserad i ditt nakendjur, vad skulle du berätta för denna person? Vad är viktigt att veta/tänka på? Vad för typ av person skulle passa detta djur/ras? Positivt/negativt, något att se upp med? Någon avrådan?

Ja vad skulle ni berätta för en nybörjare?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

  • Redigerat 2020-10-14 09:06 av Niklas
Annons:
Fjordell
2015-03-29 15:00
#1

För mig var extra skötsel som krävs utöver det alla djur kräver, mest intressant att veta. Som t.ex nakenråttor. De kräver mycket extra till skillnad mot t.ex nakenhundar eller katter, just eftersom (beroende på vilken nakengen det är) nakenheten på råttor för med sig variantbundna sjukdomar, de kräver ofta särskild kost för att hålla sig friska, man måste vara noga med att klippa klorna på burkamrater för att undvika onödiga skrapsår vilket i sin tur inte alltför sällan leder till abscesser, de får ofta problem med tänder och ögon, och så vidare.

Så mycket hänger ju på vilken art det är också. För vad jag vet bär inte t.ex sphynx med sig några sjukdomar som hänger samman med varianten. Vilket tyvärr är fallet för fuzzråttor.

Cahira
2015-03-30 19:10
#2

Detta med lättare för skrapsår är absolut väldigt aktuellt oavsett om det är katt, hund, marsvin, råtta, mus eller annat så bra att du tog upp det! Alla kliar sig förr eller senare och om klorna är vassa så blir det lätt skrapsår så jag rekommenderar en nagelfil efter kloklippning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: