Annons:
Etiketthund
Läst 635 ggr
Hildgrim
2/7/15, 7:16 PM

Djurens rätt dissar nakenhundar

Jag kan tyvärr inte kopiera via mobilen. Men ni som har facebook får gärna besöka Djurens rätts grupp där dom dissar nakenhundar. :(

Annons:
Saffran0Spice
2/7/15, 7:19 PM
#1

https://www.facebook.com/djurensratt/posts/10153069793433633

Hemskt =(
Djurens rätt borde skämmas för sin okunskap - som flera kommenterat på FB så är ju tex Xolo en av de äldsta urhundsraserna som inte massavlats för att bli naken😡

IceTee
2/7/15, 7:28 PM
#2

Jag tycker inte riktigt att de "dissar" nakenhundar? De pratar ju bara om hur många medfödda problem det blir när vi avlar så hårt på att få fram nya raser

Eller missförstod jag texten? Lyckas göra det lite hela tiden märker jag…

Medarbetare på Skor iFokus

Vaargen
2/7/15, 7:28 PM
#3

Jag uppfattade inte det som en diss? det var väl inte heller bara specifikt nakenhundar dem pekade ut eller?

uz00x
2/7/15, 7:28 PM
#4

hur dissar dem dessa hundar :o? (Läste men kunde ine förstå vad ni menade med att de dissade dem :s)

Hildgrim
2/9/15, 4:52 PM
#5

Dom dissar dom inte på det sättet att dom går rakt ut och säger att nakenhundar är fel.

Men att belysa avelsproblematik och prata om att "manipulera fram utseenden och beteenden för våra egen syften" och "leka gud" samtidigt som man väljer att illustrera detta med bilder på ett flertal urhundar känns otroligt fel. Både Xoloitzcuintle och Perro sin pelo del perú finns med bland bilderna, och mer naturliga och hälsosamma raser får man leta efter.

Nakenheten i sin tur är inte ens någon människan avlat fram. Nakenheten uppstod genom en naturlig mutation och har sedan levt vidare pga det antagligen varit fördelaktigt  för dessa hundarna att vara nakna. Man får tänka på att dessa två raserna levt semivilt under tusentals år.

Det känns bara som helt fel typ av hundar att belysa om man vill prata oetisk avel. Det finns en helt uppsjö med raser dom kunde valt istället, sådana som faktiskt har rasbundna sjukdomar och fysiska defekter.

Folk överlag har redan väldigt mycket fördomar om just nakenhundar. Folk tror redan att dom är sönderavlade. Blir ju knappast bättre för att Djurens rätt spär på denna myten. Och läser man folks kommentarer på deras inlägg så verkar det vara precis så folk har tolkat det… 

Tycker bara det är så tröttsamt…

Cahira
2/10/15, 7:18 AM
#6

Vissa av dessa raser lever som vilda gatuhundar än idag. Även hairless khala inräknat. 

Är så trist att de inte är bättre påläst än så. Enda selektiva nakna hunden är ju american hairless terrier som även den har väldigt få sjukdomar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Hildgrim
3/6/15, 2:45 PM
#7

Huffington post har nu gjort en artikel om dessa fotografier. Men med en mycket vänliga approach.

http://www.huffingtonpost.com/2015/03/05/hairless-dogs-sophie-gamand_n_6796024.html?ncid=fcbklnkushpmg00000023

Cahira
3/7/15, 2:32 AM
#8

Synd att de inte hade snyggare kineser och true hairless chinese crested, men bra artikel. Fina bilder på mexarna. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: