Annons:
Etikettkatt
Läst 598 ggr
[erikkarl1]
2015-01-31 15:07

söker efter en el två katter

hejsan söker efter en el två katter gärna kattungar dom ska vara vana vid barn personligheter rumsrena lättlärda lätta att lära inte kosta för mycket o inte vara för långt bort

Annons:
MonicaLagerquist
2015-01-31 15:21
#1

Ta kontakt med närmsta katthem men var medvetern om att katter aldrig är gratis (och ska inte vara gratis) och att det kostar en del att ha katt.

Stolt ägare till fem La permer

Hildgrim
2015-01-31 15:33
#2

Kan vara en fördel att skriva vart du bor om dom inte får "finnas för långt bort". Och vad menar du med inte kosta för mycket? Söker du nakenkatter lär dom ju kosta med än vanliga bondkatter.

Saffran0Spice
2015-01-31 15:59
#3

Som de nämnt inne i din tråd på Cornish Rex och även som #2 skriver så kostar raskatter. Så vad du menar med att de inte ska kosta för mycket är ju lite svårt att säga. Raskatter kostar, sedan kommer ju försäkringar osv till det.

Men som #1 skriver, hör med närmaste katthem.
Letar du efter gratis-katter så blir det svårt att hitta och skulle rekommendera dig att inte ta det om möjligheten kom. En gratis katt skulle göra mig misstänksam, om den skulle ha sjukdomar osv så kommer den där gratis katten snart bli riktigt dyr…

[erikkarl1]
2015-01-31 16:10
#4

Katthem har inte allergivänliga katter … Det måste va sånna ..

Hildgrim
2015-01-31 16:20
#5

Återigen så ber jag dig att precisera dig. "Inte för långt bort" och "inte kosta så mycket" säger absolut ingenting om man inte vet vart du bor eller dina tankar kring kostnad.

Efter en snabb titt på blocket så verkar nakenkatter ligga på 5000 - 13 000 kr beroende på ras och ålder.

Saffran0Spice
2015-01-31 16:30
#6

#4 Har ni träffat nakenkatter och vet att det fungerar?
För det finns inga allergivänliga katter, men vissa raser fungerar bättre för allergiker än andra. Men det finns ingen garanti som säger att den katt du köper inte kommer ge reaktion i framtiden.

Annons:
MonicaLagerquist
2015-01-31 17:29
#7

De enda allergifria katter är porslinskatter som man diskar regelbundet så att de inte är dammiga.

Stolt ägare till fem La permer

Hildgrim
2015-01-31 17:31
#8

#7 TS skrev visserligen allergiVÄNLIG, inte allergiFRI. :)

MonicaLagerquist
2015-01-31 17:39
#9

#8 Det finns ingen allergivänlig ras heller .Tyvärr.

Stolt ägare till fem La permer

[erikkarl1]
2015-01-31 18:08
#10

Conrich Rex, deven rex, ragdoll, sibirisk , naken katter. Men sånna tror jag inte att min man vill ha…

Saffran0Spice
2015-01-31 18:28
#11

#10 jag fattar inte, är det raser ni träffat och vet fungerar med just eran allergi eller är det de raserna som du känner till som kan fungera?
För det är stor skillnad.

Så har du inte träffat någon av de raserna innan så skulle jag rekommendera att du träffar dessa så att ni vet vilken ras som ni ska rikta in er på att söka efter =)

MonicaLagerquist
2015-01-31 18:52
#12

#10 Cornish rex ,devon rex ragdoll och sibirien är inga katter man kan enkelt ha som allergiker. Det samma gäller nakenraserna. Det är ju inte pälsen som är det mest allergena utan saliven och avförtingen.

Stolt ägare till fem La permer

Hildgrim
2015-01-31 19:06
#13

Jag känner mig väldigt förvirrad. Söker ni efter nakenkatt eller ej?

Annons:
[erikkarl1]
2015-01-31 19:50
#14

katter som min man tål . han tål inte vanliga .

Hildgrim
2015-01-31 20:06
#15

Men har ni testat vilka raser han tål då? I ditt första inlägg så låter det ju som ni söker någon nakenras att KÖPA. Innan ni köper någon måste ni ju veta vad han tål. ;P Så om ni inte redan vet hur hans allergi fungerar är väl första steget att leta reda på uppfödare och/eller privatpersoner som ni kan hälsa på och se hur han reagerar. 

Men det låter också som han inte vill ha någon nakenhatt öht och då förstår jag inte varför du annonserar på detta forumet?

[erikkarl1]
2015-01-31 20:48
#16

Han tål inte vanliga katter.

Saffran0Spice
2015-01-31 20:55
#17

#16 Vanliga katter?
Allergier beror inte på raser eller bondkatter (som jag gissar är vanliga katter?)

Som #12 påpekat så beror allergi på olika saker som finns oavsett nakenkatt eller annan katt. Om ni inte vet vad han är allergisk emot så måste ni ta reda på det innan ni söker efter katter att köpa.
Katter är inte en ''slit och släng'' vara man köper och sedan gör sig av med för att man inte tog reda på saker innan - katter är levande varelser och att köpa katt innebär ett ansvar. Ett av dem är att NI ser till att vara bra och ordentliga kattägare och väl pålästa innan katten sätter en tass innanför dörren.

Tyvärr är du väldigt få ordad och verkar inte vilja ge svar på viktiga frågor som tagits upp i tråden för att hjälpa er. Och varken vi eller andra kan hjälpa er mer om ni inte svarar på frågor eller visar ett genuint intresse för tipsen som ges.
För endast baserat på det du skrivit så verkar det inte vara så mycket planerat utan handlar mer om att ni bara vill ha katt nu =/

Cahira
2015-01-31 21:42
#18

Som de andra sagt så är Allergier individuella. Han kanske tål en rex, han kanske inte tål en rex. Han kanske tål en peterbald, han kanske inte tål en peterbald. Han kanske tål en siames, han kanske tål en sibirisk, han kanske inte tål någon katt alls. 

Ni måste åka till uppfödare och sniffa och se hur det går. Läs på om de olika raserna eftersom katter lever upp till 20 år. 

Jag fick just sälja flera katter pga allergi men en av dom blev kvar för henne reagerar jag inte på. Så det är inte bara ras utan även individuell katt också. Alla var bondkatter (även känt som huskatt eller vad du kallar vanlig katt) men just Owatonna tål jag. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[erikkarl1]
2015-02-02 11:07
#19

Troligtvis är det pälsen han inte tål …

[erikkarl1]
2015-02-05 10:23
#20

Denna kan stängas är inte tillgänglig längre

Annons:
Saffran0Spice
2015-02-05 10:26
#21

Jag stänger tråden då =)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: