Annons:
Etiketthund
Läst 1735 ggr
Hildgrim
2014-11-30 08:54

Hårigare och hårigare nakenhundar?

Igår träffade jag en sk true hairless ccd. Den hade alltså en naturligt naken kropp med gles crest, svans och tassar. Det fick mig att fundera på vilken sorgligt ovanlig syn detta är. Jag ställer ut lite och har då möjlighet att se en hel del kineser. De nakna varianterna är såklart supernakna men har sedan OTROLIGT kraftigt crest osv. Det ser ut som dom har snöskor på sig, så stor skillnad är det mot den nakna delen av kroppen mot den pälsade.

Ser jag sedan samma hundar på en utställningsträning när dom inte är tillfixade så har dom väldigt mycket kroppsbehåring. Dom kan ha päls över hela kroppen, men inte som en puff utan som en gles ganska kort kroppsbehåring. Jag har pratat lite med uppfödare och fd uppfödare som säger att rasen var mycket naknare förr. Att man avlar dem till att bli hårigare och hårigare, detta pga man vill ha så mycket crest som möjligt, för pälsen på kroppen kan man ju ändå raka bort inför utställningar. Kroppshåret är alltså en slags biverkning i jakten på fin crest. En naturligt naken hund får aldrig lika mycket crest som en "fusknaken". Och det verkar tyvärr som att en naturligt naken hund inte har en chans på utställning. 

Det är inte min mening att trampa någon på tårna. I grund och botten spelar det såklart ingen roll hur sin älskade hund ser ut. En ccd är alltid en ccd oavsett om det är en puff, halvnaken eller helnaken. Bara för att en nakenhund har hår på kroppen är den såklart inte mindre värd. Och jag klandrar heller inte dom som ställer ut att dom vill fixa lite med sina hundar, för det görs väl med i princip alla raser i någon grad?

 MEN är det inte synd att man avlar en nakenras till att bli hårig? Jag personligen kan ju tycka att man borde prioritera nakenheten högre än en stor crest inom aveln och utställning. Det är ju trots allt nakenhundar. Det som gör dem unika mot andra hundar är just nakenheten.

Vad tycker ni?

Och vems fel är det? Domarna? Uppfödarna? Köparna? Alla tre?

Annons:
Cahira
2014-12-01 02:21
#1

Åh bra tråd! ☝️

Jag har reagerat på detta jag med. True hairless används rätt ofta i avel men syns väldigt sällan ute eller på utställning. Många med true hairless känner att de inte har en chans så de försöker inte ställa ut. Det har dock diskuterats hurvida rakning/nedklippning ska bli otillåtet i showringarna och jag vet inte om detta stämmer eller inte. Såg det i en facebookgrupp för några månader sedan. 

Jag skulle jättegärna ha en true hairless. Jag ville ha en true hairless men Mike föredrog puffarna så jag valde en puff istället så jag fick rätt ras. *S* I framtiden kanske? 🤫

Något jag jättegärna skulle se vore att se jättehåriga nakna väljas ut ur aveln. De fungerar jättebra som sällskapshundar men eftersom puffar och nakna korsas och finns så många individer så känns det inte nödvändigt att använda hundar där man har svårt att se om det är en dåligt pälsad puff eller "very hairy hairless". Visst ser det maffigt ut med mycket crest men borde inte allas avelsarbete vara att behålla rasen (oavsett ras) så nära orginalet som möjligt så framtiden får uppleva rasen med?

"and is of the color of the hide of an elephant." Menar de blå tro? http://retrieverman.net/2009/11/25/chinese-crested-dog-from-191/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2015-01-18 08:40
#2

Den där bilden du länkade var verkligen naken. Det är nästan så man tror att det inte är en kines. :) Jag bildlänkar den här så att den framstår tydligare.

Är du säker på att true hairless ofta används i aveln? Nu är jag ju inte speciellt insatt i CCD men det är en så pass vanlig ras att man ser dem ute då och då. Och jag tycker att ALLA är håriga (om dom inte är nedrakade vilket också brukar synas) förutom den jag skrev om när jag startade tråden. Fast den var inte alls lika naken som detta gamla fotografiet du hittade.

Cahira
2015-01-19 00:52
#3

Jag har sett true hairless som ser ut ungefär som den på bilden faktiskt. Fast mer hjortkropp och troligen mindre än den där var. Känns som vikten måste gått nedåt för den där ser rätt så stor ut. 

Kommer ett par länkar här i ett galleri. :) 

http://vovve.net/raser/Chinese-Crested-Dog/bilder.asp?p=41&pid=794

grad 1 eller 2 http://vovve.net/raser/Chinese-Crested-Dog/bilder.asp?p=38&pid=3232

Åh bra här är den jag letade efter. http://vovve.net/raser/Chinese-Crested-Dog/bilder.asp?p=27&pid=13457

Tänkte jag kunde ju lika gärna visa vad jag hittade medans jag letade. :)

Frodos mamma är true hairless men för hög så hon skulle inte parats egentligen… men det blev en tjuvromans ändå. :P Men jo det finns dom som tycker om true hairless och jag hoppas att det vänder mot det mer och mer. Vad som fått folk att gå mot hårigare, förutom flashighet, är bättre tänder. 

Ännu en true hairless.. man ser att det är liksom inget hår på nacken utan bara på hjässan. :) http://vovve.net/raser/Chinese-Crested-Dog/bilder.asp?p=26&pid=15294

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-02-06 20:24
#4

Puttar upp denna tråd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maleficum
2015-04-15 14:18
#5

Ska man se något positivt att avla på de hårigare är väl isåfall tandstatusen? Eftersom tänderna och nakenheten generna är så länkade hos chineserna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cahira
2015-04-16 01:47
#6

Ja tänderna brukar vara en anledning till hårigare kineser men även flashigare i ringen, iallafall i vissa fall.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Hildgrim
2015-04-21 16:54
#7

Det där med tänderna kan visserligen vara en anledning, Men vill man få fram håriga hundar med bra tänder så är det ju bara att avla på puffarna? ^^ Ska en nakenhund ändå ha päls över hela kroppen så förstår jag inte riktigt syftet att avla på nakengenen.

Cahira
2015-04-24 03:00
#8

#7 Tänker samma faktiskt. Någon bibehållning måste ju prioriteras tycker jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: