Annons:
Etiketthund
Läst 2423 ggr
Hildgrim
2014-07-23 00:40

Tips på sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag postar detta både på nakendjur- och chinesecrested-ifokus eftersom det har med nakenhundar att göra. Jag har en nakenhund och är knappast ensam om att ha svårigheter att finna en passande sele. Skav i armhålor, dålig passform, obekvämt material osv verkar allt för vanligt tyvärr. Själv har jag köpt två selar och prövat ett ofantligt stort antal i butik utan att hitta rätt. Men nu har jag äntligen hittat en passande sele och vill dela med mig. :) Jag har måttbeställt en sele från ett företag som heter http://merny.se Dom har två typer av selar, dels en klassisk y-sele och dels en special sele som är extra lång (så att remmen runt bröstkorgen hamnar långt ifrån armhålorna). Det finns flera företag och privatpersoner som syr selar på beställning där man brukar få välja färger och brodyr själv. Vad som gjorde att jag fastnade för just merny var främst deras special-sele samt att hela selen är fodrad, även under spännena. Dessutom har hon en lösning som gör att fodret under spännet håller sig på plats och inte glider iväg. Priset är också bra, 380-500kr för en sele beroende på storlek och brodyr. En nackdel är dock att man inte har lika stor valmöjlighet av färger och mönster som t ex vibri. Jag var lite tråkig och valde svart sele med svart foder och vit text. Till detta kostade jag på mig reflexer och ett matchande koppel. Med frakt gick kalaset på stax under 1000kr.

Annons:
Hildgrim
2014-07-23 00:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett till foto där man även ser kopplet.

Cahira
2014-07-23 19:10
#2

Sjukt snyggt! Bra tips, ska lagga in lanken bland sajtens lankar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
2014-08-01 18:24
#3

Tjusigt!
Sitter och funderar på en sele från Merny själv, de verkar sitta perfekt för de hundar som ingår i ''skavsårs-klubben''

Hildgrim
2014-08-01 18:34
#4

#3 Än så länge inga skavsår eller någon irritation alls. :) Flitigt använd.

Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte tog smalare band. Men till våren tänker jag köpa en ny smal med färg. Så har hon två selar efter säsong. :)

Cahira
2014-08-01 18:37
#5

Vad skönt att den inte irriterar. :) Man kan inte få nog med bra utrustning till hunden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
2014-08-01 18:43
#6

#4 ok, valde du 2.5cm bandet?

Annons:
Hildgrim
2014-08-01 18:51
#7

#6 Mm.

Saffran0Spice
2014-08-01 18:54
#8

#7 Ok, men tycker Rose är fin i brett iallafall, bekvämt åtminstone ^^

Hildgrim
2014-08-11 20:10
#9

#8 Det känns skönt med en rejäl sele också visserligen. Bra för cykling och så hoppas jag att vi ska kunna åka längdskidor ihop i framtiden. Haha men då gäller det att hitta några bra skor som håller sig på plats också.

Cahira
2014-08-11 20:59
#10

Skor är ett helsicke. Försöker själv komma på/hitta mönster som håller sig kvar i djupsnö. Dock såg jag någon som använde sån där vetflex över hela skon (typ fleece) för att det skulle hålla sig kvar och skydda bättre mot väta m.m. Det kanske är nåt för längre utevistelser?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
2014-08-11 21:22
#11

Har själv beställt en sele nu - dock från en annan än Merny, hoppas den blir bra ^^

Saffran0Spice
2014-08-11 21:35
#12

#9-10 har ni inte overaller till era?
Sy benen ända ner och sy ihop dem - alltså inga hål för tassarna i ärmarna/benen och förstärk med ex gummi/latex på insidan av tyget för att hålla värsta vätan utanför, tyget blir som att hunden springer i strumpor =)

Cahira
2014-08-11 21:44
#13

#12 Jag har faktiskt funderat på något sånt! Men vet inte vad för material jag ska använda för att undvika snabb nednötning eller högre risk för halka om det är en isfläck nånstans. 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-11 21:54
#14

#13 Gör overallen i fleece eller liknande, sedan behöver du egentligen inte göra något speciellt med den! Om du har skor hemma som inte sitter så bra så bör de sitta bättre när hunden fått ''strumpor'' på sig ^^
Eller så fäster du skorna i overallen så de inte åker av 😉

Cahira
2014-08-12 00:26
#15

#14 Jag har hört att fleece nöts sönder ganska fort utan förstärkning så vet inte vad för förstärkning jag ska använda. Jeans?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-08-12 14:12
#16

#11 Vem har du beställt sele från? :P Vilken färg blev det?

Angående skor så är det svårt tycker jag. Jag bor i skåne och vintrarna är tyvärr både blåsiga, kalla (upplever inte alls samma kyla norröver faktiskt) och BLÖTA. Så skorna måste tåla väta.

Det finns en person uppåt landet som har en kennel  (PSPP) som är jätte bra på att sy. Hon kan det där med nakenhundar, vinter och utrustning. Enligt henne tillverkar man dom bästa hundskorna av vattentäta barntumvantar. Beskrivning finns att läsa på fb. Jag har själv testat att göra om barnvantar men mina sykunskaper är mycket begränsade så jag fick dom aldrig att passa ordentligt. Tyvärr tar hon inte beställningar på dessa hundskor då dom är för jobbiga att tillverka (annars kan man beställa t ex overaller, mössor, halsband osv). 

Annars finns det en annan tjej på FB som tillverkar skor som fått jätte bra feedback. Dessa hade jag tänkt köpa men nu verkar sidan vara nedlagd. :( Skit också jag som redan jagat skor som en tok.

Det där med att inte göra hål i overallen verkar smart. Jag tänker mig i så fall att kan tar ett extra lager fleece vid fötterna för värmen och att man penslar latex på utsidan (latex är kanske inte så skönt mot naken hud). Det går ju att pensla på ganska rikligt under fötterna och en bit upp för extra skydd mot vätan. Dessutom är latex lätt att färga om man vill ha en matchande färg.

Saffran0Spice
2014-08-12 14:17
#17

Blir en svart sele med turkos fleece =)
Beställde y-selen hos Eve's Hunddesign på denna sidan 

http://eves.hundpoolen.nu/Ovrigt

Cahira
2014-08-13 06:32
#18

Här i Minnesota är det allt från megasuperkallt och mycket snö till plusgrader och knappt snö alls till slask och is.. hela årstidens regnbåge ungefär. Fast vi är inte ute länge stunder vintertid så är mest bara så de kan kissa och göra sitt utan kramp. Fast bara fleece känns lite för tunt så får se vad man hittar på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
2014-08-13 08:09
#19

#18 du får göra dubbelfleece 😉

Cahira
2014-08-13 08:35
#20

Ja kanske det :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Hildgrim
2014-08-14 15:18
#21

#17 Kommer bli jätte snyggt. :) Visa gärna foto när du fått den sen.

Saffran0Spice
2014-08-15 12:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Selen kom idag!
Så det blev genast invigning av den - sitter som ett smäck! ^^

Saffran0Spice
2014-08-15 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Gick även att springa i =)

Hildgrim
2014-08-15 12:58
#24

Den blev ju jätte fin. :) Rossi passar bra i turkos.
Kanske inte en optimal sele för en nakenhund dock eftersom spännet inte har något skydd.

Saffran0Spice
2014-08-15 13:02
#25

#24 Tror den fungerar utmärkt till nakenhundar, spännet är rundat och helt utan vassa kanter =)

Cahira
2014-08-17 04:48
#26

Man kan testa klippa av en bit strumpbyxa och trä över ena sidan, spänna selen och trä över om man skulle ha skavproblem. :) Blir som en bit extra hud!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: